Ciśnienie w oponach.

Prawie połowa wypadków drogowych jest wynikiem zbyt niskiego ciśnienia w oponach. Gdyby każdy samochód posiadał system kontroli ciśnienia, można byłoby uratować życie wielu ludzi, a ogromnej liczbie innych oszczędzić cierpień. Generalnie powietrze wewnątrz opon składa się z tlenu, azotu i pary wodnej, zatem w normalnych warunkach występują szybkie ubytki ciśnienia w oponach. Jest to spowodowane dużo szybszym przenikaniem cząsteczek tlenu i pary wodnej przez ścianki opony. Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Niewłaściwe ciśnienie powoduje przedwczesne oraz/lub nierówne zużycie bieżnika. Ciśnienie powietrza w oponie jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie opony. Zatem można stwierdzić, iż dobór właściwego ciśnienia opony goodyear kluczem do uzyskania długiej i bezawaryjnej eksploatacji.

Prawidłowe ciśnienie redukuje opory toczenia koła a co za tym idzie zmniejsza zużycie paliwa i ogumienia np.:

  • ciśnienie 0,2 bar mniejsze od nominalnego - zużycie paliwa większe o 1%, żywotność opony 10% krótsza
  • ciśnienie 0,4 bar mniejsze od nominalnego - zużycie paliwa większe o 2%, żywotność opony 30% krótsza
  • ciśnienie 0,6 bar mniejsze od nominalnego - zużycie paliwa 4% większe, żywotność opony 45% krótsza

Odpowiednie ciśnienie ma wpływ nie tylko żywotność opon, ale również na bezpieczeństwo jazdy, gdyż ma bezpośredni związek z przyczepnością samochodu. Ważnym jest aby uświadomić sobie fakt, że powierzchnia styku opony z podłożem jest nie porównywalna z powierzchnią dłoni kierowcy. Ciśnienie w oponach (również w zapasowej) należy sprawdzać co najmniej w cyklach dwutygodniowych, a także przed każdą dłuższą podróżą. Powinno ono być utrzymywane na poziomie wskazanym przez producenta pojazdu i opon, a także dostosowane do rzeczywistego obciążenia i prędkości jazdy. Sprawdzanie ciśnienia należy dokonywać przy zimnych oponach.

Wykonanie kontroli ciśnienia "na zimno" jest szczególnie istotne, ponieważ opony podczas jazdy nagrzewają się a ciśnienie powietrza rośnie. Korzystając z kompresora trzeba zwrócić uwagę, aby dobrze zamocować końcówkę do wentyla - inaczej pomiar ciśnienia może być nieprawidłowy. Niestety należy się także liczyć z tym, że na wielu stacjach kompresory często się psują i pomiar może być błędny. Dlatego dobrze jest zaopatrzyć się we własny miernik ciśnienia. Najprostsze można kupić za bardzo małe pieniądze.

Profesjonalna piłka ręczna olsztyn dla każdego.

Profesjonalne pozycjonowanie nowy sącz stron internetowych