Napełnianie opon azotem.

Azot zamiast powietrza w oponach to korzystne rozwiązanie. Tlen z powietrza łatwo wchodzi w reakcje z gumą i przyspiesza jej starzenie, czyli kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności. Dodatkowo znajdująca się w nim wilgoć powoduje korozję obręczy. Azot utrzymuje ciśnienie w oponach trzykrotnie dłużej niż powietrze atmosferyczne. Poza tym, podczas eksploatacji w wysokich temperaturach opona nie flaczeje, zmniejsza się również ryzyko jej wystrzału. Stałe ciśnienie wpływa na zmniejszenie oporu toczenia, zużycie paliwa oraz na żywotność opon .

Początkowo pompowanie kół azotem stosowano tylko w pojazdach bardzo obciążonych i pracujących w ciężkich warunkach np: w lotnictwie czy w przemyśle wydobywczym. Obecnie jest to czynność, na którą decyduje się coraz większa liczba posiadaczy samochodów osobowych.

Napełnienie kół azotem może odbyć się w wielu serwisach opon oraz w zakładach wulkanizacyjnych wyposażonych w odpowiednią aparaturę. Koszt napełnienia jednego koła wacha się od 5 zł w górę w zależności od wielkości opony goodyear (koszt pompowania kół azotem jest oczywiście wadą tego procesu). Największą niedogodnością związaną ze stosowaniem azotu jest dopompowywanie tego gazu, związane z koniecznością dojechania do odpowiedniej placówki.

Pompowanie opon azotem technicznym przeprowadzane jest z ciśnieniowych butli i można mieć nadzieję, że profesjonalnie sprężany gaz wolny jest od zanieczyszczeń. Pompowanie powietrzem niesie za sobą niebezpieczeństwo "zbierania" z otoczenia nieczystości, między innymi drobin oleju, który jest przyczyną starzenia się wewnętrznych warstw gumy. Azot takim zagrożeniom zapobiega.

Pompowanie opon azotem zamiast powietrzem jest jeszcze wśród polskich kierowców usługą dość niecodzienną. W krajach UE stosowanie azotu do opon jest już dość szeroko rozpowszechnione. Najważniejsze zalety napełniania opon azotem to lepsze trzymanie się pojazdu drogi, większa trwałość ogumienia, zmniejszenie zużycia paliwa.

Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie. Co trzeci kierowca wymieniający opony decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże. Producenci opon szczególnie polecają używanie azotu przy maszynach przemysłowych i budowlanych, gdyż zmniejsza to ryzyko eksplozji opony. Przy pompowaniu azotem zmniejsza się ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy, gdyż azot nie wchodzi w reakcję z metalem. Zalecane jest użycie opon napompowanych azotem: w otoczeniu, gdzie występuje ryzyko eksplozji, przy bliskości urządzeń, gdzie występuje ryzyko iskrzenia, przy ryzyku przegrzania opony (duża prędkość, długi dystans, ciepło transmitowane od hamulców i silnika).

Profesjonalna piłka ręczna kraków dla każdego.

SEO WEB strony www